Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Khamis, 13 November 2014

Mengumpat Yang Dibolehkan


6 hal yang dibolehkan mengumpat...

1. Kes Aniaya
- memberitahu kepada pihak berkuasa bahawa diri telah dianiaya.

An-Nisa ayat 148: “Allah tidak menyukai ucapan buruk (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. An-Nisa’: 148).

Dari Aisyah r.a, katanya: Hindon Binti Ubah, isteri Abu Sufyan masuk menemui Rasulullah SAW.lalu bertanya: "Ya Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan adalah lelaki yang sanqat kedekut (bakhil), dia tidak memberi nafkah yang cukup untukku dan untuk anak-anakku, kecuali jika aku ambil saja hartanya (duitnya) tanpa pengetahuannya. Adakah aku berdosa kerana berbuat demikian?" Maka jawab baginda Rasul SAW: "Ambillah hartanya (duitnya) itu dengan baik yang boleh mencukupi keperluanmu dan keperluan anak anakmu."

(HR : Bukhari & Muslim)
2. Mohon bantuan cegah kemungkaran
- beritahu kepada pihak berkuasa si anu buat maksiat. Tetapi mengumpat yg berdosa sekiranya bagitahu jika bukan niat mencegah kemungkaran.

3. Minta Fatwa
- minta kepada mufti atau orang yang pandai ilmu agama mengenai fatwa. Contohnya, si anu begini begitu.. apa hukumnya? Atau lebih baik dengan cara sindiran tak perlu sebut nama.

4. Mengajak muslimin agar berhati - hati
- selalunya ini khas untuk hadis nabi dan kisah - kisah nabi untuk jadi peringatan kepada kita.

5. Melakukan maksiat dan bid'ah secara terang
- Si polan minum arak, so bomoh tu buat kerja syirik, si ustaz tu buat ajaran sesat, si anu tipu duit (yg benar bukan fitnah suka hati) supaya org ramai berwaspada.

6. Sebagai tanda pengenalan
- contohnya nama seseorang tu dipanggil dengan nama "mamat parang tumpul" , dibolehkan kecuali jangan panggil dgn niat untuk merendah - rendahkan dia.
Contoh ayat, " aku baru balik dari rumah mamat parang tumpul tadi, amik ubi keledek"

# jauhi mengumpat yang sia - sia
# mengumpat boleh untuk elak perkara dan untuk menyedarkan orang ramai.

“Wahai Rasulullah, apa sebenarnya Ghibah itu?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Iaitu berkata sesuatu tentang saudaramu yang dia tidak suka”, ditanya lagi “Bagaimana kalau ianya benar?”
Rasulullah s.a.w. menjawab “Sekiranya apa yang kau katakan itu benar engkau telah melakukan ghibah dan sekiranya tidak engkau telah melakukan fitnah”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan