Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Jumaat, 7 November 2014

Hal Kecik Tapi Haram.. perkara kita tak sedar!

Tahukah korang???
Tak tahu. Aku pun baru tau..

Benda yang macam remeh, tapi bila kita buat jadi haram dan berdosa. Antaranya ialah :

1. Membunuh nyamuk yang hinggap di badan atau di mana - mana di dalam masjid. Sedangkan masa tu kita berada di dalam masjid / surau. Papp! Mati nyamuk tu kita tampar. Plop! Jatuh atas lantai masjid / surau. Wajib kita buang bangkai tersebut. Kalau tak buang berdosa. Melainkan kalau bangkai serangga tu memang mati sendiri dan bukan kita buat. Sama juga kalau kita bunuh lalat dalam masjid / surau. Wajib lempar ke luar masjid takut orang pijak.
Selagi mana bangkai tu terbiar, selagi tu la kita berdosa. Balik semula ke tempat tu dan buang ke luar. Bangkai tu nampak kecik, macam benda remeh tapi sebenarnya najis.

2. Berdosa buang sesuatu yang nampak remeh kat rumah orang. Walaupun kecik macam lalat, kerengga, taik ugik, sisa gigi apalagi kalau taik hidung korek - korek tonyoh kat bawah meja atau sofa orang. Haram. Berdosa. Harta orang kena jaga. Jangan jadi pengotor! Wajib buang kt luar.

3. Berdosa juga kalau air parit kita yang busuk tu, kita alirkan ke rumah jiran. 30 tahun mengalir kat tanah orang, 30 tahun kita tanggung dosa.

Tanda kita ikut jejak Yahudi & Nasrani.

Macam hal kecik..tapi...

Salah satu contoh :

Sambut harijadi, tak beli kek tak sah. Tak ada lilin tak sah. Lepas tu nak juga menyanyi bagai.

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka". (Q.S. Al Baqarah : 120)
Apa lagi hal yang macam remeh tapi berdosa?