Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Sabtu, 1 November 2014

Dugaan Pemanis Hidup

Allah swt bagi 4 dugaan...

Dugaan sihat - jangan salah guna
Dugaan sakit - ingat Allah
Dugaan kaya - syukur
Dugaan miskin - sabar

Ketahuilah bahawa dunia ini adalah penjara bagi orang yang beriman. Sebab tu bila kita jadi orang yang jujur kat dunia ni, kita rasa teraniaya sebab ada orang dengki, ada orang sakit hati..
Kita selalu dengar orang mengeluh, " nak jadi baik pun susah.." Itu la maksudnya penjara. Hidup rasa terkepong sentiasa. Semua tu dugaan yang kita harus tempuhi kat dunia ini. Jangan putus asa. Selagi mata belum terpejam selagi itu kita minta dan usaha. Tak salah kita berdoa pada Allah setiap hari minta jadi kaya raya. Yang salah bila kita sombong pada Allah langsung tak minta apa pun.

Bila sihat kita lupa Allah..jangan kan singgah masjid, solat kt rumah pun pandai skip.
Bila sakit baru ingat Allah..baru rasa menyesal sebab lupa pada Allah.
Bila kaya kita ingat nak shopping. Nak penuhi nafsu dalam jiwa. Sebab lama dah mengidam nak beli itu nak beli ini... lupa nak sedekah. Riak plak tu, tak solat pun kaya katanya. Tak sedar ke Allah bagi riak + istidraj 1 pakej.
Bila miskin kita kutuk orang kaya sebab kedekut sangat tak bagi sesen pun kat kita. Padahal kita yang miskin ni bandingkan diri dengan orang kaya. Kenapa tak bandingkan dengan org yg lebih miskin agar kita sentiasa jadi org yg bersyukur?

Syukuri la nikmat yg kita dapat kat dunia ini..
Bukan sahaja syukur dapat kawan baik - baik.
Bukan sahaja syukur dapat duit..
Bukan sahaja syukur sebab sihat..
Bukan sahaja syukur sebab dapat keluarga yang disegani..
Malah...
Nikmat yang paling besar yang jarang kita syukuri adalah nikmat menjadi orang ISLAM. Menjadi orang yang BERIMAN.

Allahuakbar..