Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Sabtu, 7 Februari 2015

Pelamin Fantasia - Aku plak yang mengidam. lol


Credit Picture to Asnita Beauty Creation

Malam tadi kebetulan aku tengah tercongok mengadap tv, tetiba terlihat satu iklan yang menarik biji mata aku.. 'Pelamin Fantasia'. Wah... hebat. Macam Akademi Fantasia plak. Rancangan Realiti baru untuk cari jodoh ke ni? Eh tak patut lah Malaysia nak buat rancangan macam tu plak.
Pagi2 aku bangun terus on komputer google. Menjajau juga cari sebab lupa nama rancangan. Akhirnya aku dapat juga cari info dari From Heart to Heart blogger Zuriey. Thanks ya.. blogger Zuriey ni rajin update rancangan terbaru kat astro siap dapat hadiah lagi dari astro!

Well.. Rancangan 'Pelamin Fantasia' adalah rancangan yang ingin menaja pasangan yang nak perkahwinan grand macam retis2 gitu.. Oh rupanya.. untung la kan siapa yang dapat tajaan ni... save budget sikit.
Sebenarnya aku pun terfikir juga tu hari nak buat anniversary perkahwinan kami yang ke - 5 utk buat fotoshoot perkahwinan. Tapi budget tu menghalang plak.
Dulu aku dan suami cuma buat majlis akad nikah je... tu pun panggil sanak saudara je untuk datang ke majlis tu. Memang agak terkejut la some people kan sebab aku nikah seperti mendadak. Tu pun ada orang cakap belakang aku dah pregnant dulu. Padahal aku nikah tu pun sebab kejar tiket Air Asia yang tengah murah masa tu. Hahaha...
Siapa tak nak.. hanya RM250 tambang Air Asia 2 orang untuk pergi dan balik. Bila lagi nak dapat? Tu yang aku dan bakal suami cepat - cepat terbang ke Sarawak. Aku masa tu duduk kat Subang. Dia plak duduk kat Batu Pahat. Bincang dalam telefon je dia ON. Jadi, siapa talk aku belakang2 tu berdosa tau sebab tak tau cerita sebenar.
Aku tak menyesal sebenarnya bila tak buat walimatulurus macam orang lain dan jauh di sudut hati, tipu la kalau aku tak pernah nak idamkan tu semua kan. Nak buat macam mana, dulu dapat pakwe kaya pun tak jadi apa. Aku cari la lelaki miskin. Nekad sungguh dalam hati kali ni dapat tak hensem ke miskin ke aku terima. Yang penting baik. Sekali Allah Maha Mendengar tu makbulkan permintaan aku. Happy aku kat situ... Niat aku memang tak nak bersanding sebab aku malu tak lawa. Dah la hitam.. pendek plak tu. Duduk kat pelamin konfem tenggelam dengan bunga - bunga. Pastu amik gambar fotoshoot nanti mesti gigi aku je nampak putih macam Dayang Senandung. Huhu.. Lagi satu hal, aku tak nak susahkan bakal suami. Jap lagi dia dah jadi laki aku, konpem aku banyak susahkan dia. Beli baju, makan pakai aku lagi... kesian plak kat dia yang kerja kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kalo aku dapat lelaki kerja opis boy boleh tahan kira. Semuanya aku terima dengan redha sebab nak jauhkan diri dari melakukan perkara tak elok. Kerja jauh - jauh dari mak apak tak ada orang jaga tambah plak kita orang perempuan. Baik kahwin je..

Dah dapat jodoh tu timbul plak konflik. Kalau apak aku minta ribu - ribu naya je. Kesian kat dia plak. Mesti kena reject. Kecewa lagi aku. Laki aku gentlemen, dia call apak aku kat Sarawak direct je cakap nak kahwin. Huhu.. malunya la... masa tu baru dapat rasa aku bukan baby mak dan apak lagi. Aku dah tua..dah sampai seru nak kahwin. Hahah... malunya.
Dah setel semua hal nikah ni timbul rasa kesian tengok mak dan apak aku serta family sebelah suami tak tengok anak masing2 buat walimatulurus. Sampai sekarang aku rasa bersalah.. Tapi dah ada anak 2 ni tak kan la aku nak buat juga. Hahah... anak aku 2 orang tu nak jadi Flower Girl ke.. ekeke.. mesti comel kan kalo Sarah dan Mia jadi Flower Girl.
Walimatulurus ni dibuat untuk kabo kat orang ramai yang kita dah kahwin. Tu hari aku cuma buat majlis akad nikah dan bacaan doa selamat. Orang pun jemput cuma ahli keluarga. Budget masa tu pun agak kureng. So, nak angkat pelamin, buat kad jemputan dan bagi makan untuk ratusan jemputan memang aku tak mampu.

Setahun kemudian timbul satu persoalan lagi bila aku balik ke Sarawak untuk bersalin, kawan - kawan sekolah pelik tengok aku bawa perut dah buncit. Dah timbul kat situ satu lagi fitnah. Ada plak yang tanya bila aku kahwin? Tak ada kad jemputan pun... huhu. Aku cakap la tak buat majlis besar pun. Nikah je buat kecik2. Timbul lagi satu cerita kata aku dah ada isi sebelum nikah. Terkena lagi aku. Dengan adanya penulisan aku kali ni, harap korang baca la dan fahami. Bukan semua orang yang nikah cepat - cepat tu sebab dah mengandung dulu ye.. aku nikah laju2 dulu sebab Tony Fernandes bagi tiket murah.

Sampai sekarang mak aku la terutamanya masih lagi ungkit pasal tak buat walimatulurus ni... agak pening sikit kat situ. Agaknya dia cemburu lihat anak orang lain naik pelamin pakai lawa2. Aku plak satu2 anak perempuan dia yang tak naik pelamin. Mana ada dah anak perempuan lain. Aku je sorang anak perempuan dia. Huhu.. tu yang sedih sebab hampakan dia. Sampai sekarang aku masih lagi rasa nak realisasikan impian dia. Apak dah boleh terima.. mungkin. Sebab dia agak senyap orangnya.

Kan best kalau aku dan dia dapat tajaan :P  Dapat realisasikan impian mak dan apak...

Okay la.. pada sesiapa nak join perkahwinan tajaan ni.. korang boleh klik Pelamin Fantasia - Tajaan Perkahwinan Oleh Astro. Ada syarat - syaratnya di sana. Selain tu boleh klik sini juga. Mesti seronok kan korang dapat penaja.. :)







3 ulasan:

  1. hehe. kawen grand2 tapi lepas kawen makan pasir buat hape. yg penting happyyyy! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...yg penting happy. alhamdullilah... :)

      Padam
  2. Layan gak sekali-sekala rancangan ni.

    BalasPadam