Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Isnin, 26 Januari 2015

Berniaga - Cabaran dan Dugaan


kredit picture to IK si jutawan internet



Layan karenah customer dgn penuh sabar. Biarpun inbox berkali - kali org yg sama tapi belinya tidak, itu maknanya dia hanya 'aim' kita. Next time dia usha2 lagi brg kita.
Jangan ikut peniaga lain ada istilah backout buyers. Customer tanya. Order and then cancel order. Berfikiran positif dalam hal ni. Terima la kenyataan bukan rezeki kita. Jangan terus marah - marah customer sedangkan customer belum buat payment lagi. Nampak sangat kita memaksa jual beli..  Kecuali ada kes tertentu. Contohnya customer kata dah bayar barang tapi bukti tak tunjuk slip bank or whatever bukti menyatakan dia dah bayar. Itu kemungkinan kita akan diam seribu bahasa bila next time dia inbox kita lagi untuk tanya pricing.
Kita berniaga ikut cara kita dan sikap kita. Jadi la diri sendiri. Kita org yg sopan jd la org yg sopan. Kita org yg peramah jadi la org yg peramah. Customer boleh buat kawan. Kalau kita tak layan, memang sgt bertentangan dgn sikap semulajadi kita yg peramah. Lagipun, kita berniaga online. Kita tokey, kitalah kerani, kitalah cashier. Kecuali kita bekerja utk org dah tentu agak stress sbb layan 2 org yg penting. Kerenah tokey dan karenah customer.
Itu baru dalam online. Kalau berniaga offline?
Contohnya kita buka butik. Customer keluar masuk pegang - pegang. Kadang2 masuk sebab saja cuci mata atau masuk sebab sambil - sambil tunggu kawan. As tokey, jangan tanya dia nak cari apa. Senyum dan tanya say hai... Kalau customer tak jawab jgn follow dekat2. Itu makna dia saje cuci mata. Kalau ada feedback kita pun bg feedback semula terus sembang dgn dia. Dalam hati dia kata, oh peramahnya. Lain kali dia akan datang lagi. Customer yg betul2 nak beli akan masuk kedai, belek2 dan terus tanya. Gaya customer yg betul2 nak barang pun agak laju. Situ kita boleh hidu customer tu memang sungguh2 cari barang. Jangan spoilkan mood customer. Org kata rambut sama hitam tp hati org tak kenal. So, hati2 dlm menjaga hati customer. Silap2 nanti customer dendam. Masuk kedai dia akan amik beberapa barang utk test saja tapi tak beli. Kita sebagai salesgirl kena layan juga. Kalau tak layan nanti tersebar di laman sosial kedai kita begini begitu. Tersebar juga antara kawan - kawan dia kedai ni begini begitu. Nak clear nama bukan senang akibat 1 mulut manusia. Maka, sesiapa yg buka butik / kedai jadilah salesgirl / man yang sabar dan untuk tokey2 jadilah tokey yang sabar mendidik anak buah dan dalam masa sama sayang pada customer.

Tapi kalau kita ada kedai multipurpose. Hehe.. multipurpose ke? Contoh nya mcm Kedai DIY. Macam2 ada dlm kedai tu dari pinggan mangkuk sampai la ke brg hardware dan hiasan. Org masuk cuci mata pun akan bawa keluar 1 - 2 barang. Walaubagaimanapun salesgirl /man tetap kena layan baik sekiranya customer dapatkan mereka untuk tahu lebih lanjut tentang produk di situ.

Kalau buka kedai jual sayur? Perlu tak kita bagi description tentang sayur? Hehe...

Selamat berniaga kepada usahawan baru :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan