Klik untuk tabungan Mia dan Sarah :)

Ahad, 1 Mac 2015

Puding Roti Versi Bakar

Dua hari lepas kot tak silap hari Jumaat semangat nak buat puding roti. Mula - mula sediakan bahan dulu...


Susu cair 2 cawan
Beberapa keping roti pastu potong kiub
Telur 2 - 3 biji + esen vanilla pukul manja jer..
Butter 1 sudu
Sedikit gula 
Sedikit garam
kismis (utk hiasan)
serbuk kayu manis (utk perisa)


Ada la sorang budak tu tadi rajin dan semangat juga nak tolong ibu buat puding. Dia tengok ibu panaskan susu dia dah sebut nyum nyum... kuih ~ 
Adeh la... 

Mula - mula panaskan susu dulu dalam api perlahan. Dah panas tutup api. Masukkan bahan - bahan seperti butter, gula, garam. Gaul rata - rata. Kira dah sejuk baru masukkan telur dan serbuk kayu manis. Pastu gaul lagi rata - rata. Pastu tambah roti bagi berendam semua. 

Ada la tadi dak kecik tu menghadirkan diri di sesi membuat puding. Dia pun join gaul roti. Dalam hati kata, habis la ibu punya puding tak nampak puding roti. Huhu..

Dah siap tu masukkan dalam aluminium foil pan tabur sedikit kismis dan bakar kaedah steamer. Aluminium foil letak dalam dulang yang berisi air panas kemudian bakar la puding tersebut dalam oven hingga masak lebih kurang 180'c atau kalau nampak dah kekuningan di bahagian atas puding. Masa lebih kurang sejam. 

Sekembalinya suami balik dari solat Jumaat, ibu plak nak buat solat Zohor. Pesan kat husband suruh tengokkan. 

Bang...I nak zohor jap. U tgk puding tu takut hangus.
Puding ke tu? Bukan kek ke?
Tak la...I buat puding. Tengok tau takut hangus.
Baiklah...


Puding roti dah siap!!! 


Kismis pun hampir jadi popcorn! 

Nasib baik la tak hangus sangat... makan pun sedap. Orang lelaki kan... mereka ingat puding tu serupa agar2 la gamaknya tak perlu oven. Yang dak kecik tu plak kalau bab buat kuih ni suka sangat menggaul. Hancur kepingan roti ibu ~ 


Buat puding roti ni seeloknya roti tu ditindih macam ni.. nanti dah siap bakar nampak cantik bila dipotong. 

Gambar kredit to 1001 Diariku

Korang boleh buat bakar dan juga boleh buat cara kukus kalau tak nak hangus macam aku punya puding. kikiki... 

Next time kita buat lagi dengan menambahkan tepung kastard plak.